Livförsäkring

 
Under veckan satt några arbetskamrater och jag och talade om livförsäkringar. Det vi undrade var om det egentligen lönar sig att jämföra livförsäkring? Alla livförsäkringar ersätter ju endast en enda sak ialla fall - pengar ifall du dör. Och det är försäkringsbeloppet du väljer när du tecknar livförsäkringen som avgör hur mycket dina anhöriga får.
 
Jag menar, vad finns det att jämföra förutom priset på livförsäkring? Vi gjorde några knapptryckningar för jämföra livförsäkringar men hur lätt vi än trodde det skulle bli hade vi fel. Att jämföra livförsäkringar är svårare än du tror. De flesta av oss var tvunga att ringa till försäkringsbolagen för att få fram priser och inte fick man heller rabatt på övriga försäkringar hos de tre största försäkringsbolagen. Min motorcykelförsäkring fick jag däremot veta hade höjts så det förmodligen en ny jämförelse där. 
 
Hur som helst skiljer sig priserna enormt på livförsäkringar mellan försäkringsbolagen. Och varför då? Det enkla svaret är att olika försäkringsbolag räknar på olika sätt. En sak är klar: Det är mindre risk att dö när man är yngre eftersom priset på livförsäkring för en 80-talist kostar en tredjedel så mycket som för mig. Ironiskt nog anser jag att livförsäkring är en av det viktigaste försäkringarna om man har lån och är gift. Eller hur?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0