Barnförsäkring

 
 
Dags att jämföra barnförsäkringar! 
 
Som alltid jämför jag barnförsäkringar innan jag bestämmer mig. Detta året har konsumenternas försäkringsbyrå satt poäng på alla barnförsäkringar men förhållandevis dåliga på på att få fram priset. Där behöver man ringa runt och eller besöka försäkringsbolaget webplats. Även DN har noterat detta med barnförsäkringar. 
 
Överlag kan man säga: Jag behöver en barnförsäkring till mina barn. Kommunens försäkring täcker inget utom olycksfall. Det jag anser är viktigast med en barnförsäkring är ju såklart momentet sjukdom. Samhället ger inget som helst stöd till mig om mitt barn tvingas vara hemma eller aldrig kommer kunna arbeta. Jag är därför positiv till barnförsäkringar och anser att man skall välja den barnförsäkring som kostar minst men ger bäst skydd. 
 
Så hur jämför jag barnförsäkringar på bästa sättet? Ja, vad är viktigast? Ersättning vid sjukdom eller olycksfall? Eller båda? För mig är svaret enkelt. En fullgod barnförsäkring som både innehåller ersättning för medicinsk- och ekonomisk invaliditet. Vanprydande är anser jag är något alla barnförsäkringar ska ersätta bra för eftersom våra barn leker och slår sig. Min femåring har ett jack i pannan på ca 2 cm som jag minns Länsförsäkringar ersatte oss med 4000 kr medans Trygg Hansa hade på den tiden givit oss 25 000 kr. Det är lite skillnad som handläggaren inte kunde svara på. Men det är så försäkringar fungerar generellt anser jag. 
 
Se vad andra föräldrar tycker om barnförsäkringar
Fler anledningar till att teckna barnförsäkring? Titta in kommentarerna på Carins blogg vad andra föräldrar skriver om du fortfarande tvekar =) 
 
Byta barnförsäkring?
Många är livrädda som fort man nämner att man ska byta barnförsäkring. Tvärtom är det faktiskt. Har mitt barn inga skador eller att jag misstänker redan uppkomna så är det inga problem. Detta säger även Konsumenternas Försäkringbyrå vilket ger lite mer neutral fakta istället för att något försäkringsbolag säger det för att sälja barnförsäkringar.
 
Resor till och från sjukhus och kostnader i samband med dessa?
Ja, tack! Det blir en del åka när ens barn gjort sig illa. Parkeringskostnader, kläder och tålamod (Även pappa smakade på sonens kexchoklad)
 
Medicinsk- och ekonomisk invaliditet - vad är det?
Och såklart det viktigaste utav allt när det gäller barnförsäkringar: Ersättning för sjukdomar. Det finns ingen perfekt barnförsäkring som täcker in alla sjukdomar. Undantag kommer alltid finnas. Det jag kan göra som förälder innan jag väljer en barnförsäkring till mitt barn är att jämföra villkor och pris och sedan göra min bedömning.
 
Jämför själv
Har hittat en hemsida som jämför barnförsäkringar och ger pris direkt på min dataskärm. Visserligen kommer själva jämförelsen via e-post ett par minuter senare men enligt min mening går detta fortare än att ringa runt till alla försäkringsbolag.
 
Vilka försäkringsbolag är bäst?
Enligt Konsumenternas är Trygg Hansas barnförsäkring bäst. Detta motiverar dem genom poängsättning. Trygg Hansa själva påstår sig försäkra flest barn i Sverige och det verkar stämma. Men detta tar dem betalt för. Inte nog att de är bäst - de är dyrast av alla!
 
Med detta säger jag inte att Trygg Hansas barnförsäkring är dålig. Jag förespråkar däremot att man jämför barnförsäkringar och anspassar den efter just sin plånbok och sitt barns behov. Har du nytta av att ditt barn är försäkrat upp över öronen för ca 300 kr per månad? Ja, kanske du är det. Har man ett aktivt barn - som de flesta barn är - så behöver man teckna en bra barnförsäkring.
 
Har du en något begränsad ekonomi som jag kanske man väljer ett lägre försäkringsbelopp (styr priset på barnförsäkringen) och ändå får en bra barnförsäkring. 
 
Hoppas du hittar en bra barnförsäkring!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0